To było podczas warsztatów dla rodziców dzieci z ADHD w zeszłym tygodniu.
Zrobiłam doświadczenie, które miało pokazać, w jakim stopniu rodzice potrafią odróżnić objawy ADHD u swoich dzieci od niepożądanych zachowań.
Zrobiłam je na początku zajęć, kiedy objawy nie były jeszcze omówione. Wyniki mnie zaskoczyły. Pierwsza część rodziców prawie wszystkie zachowania dzieci przypisało objawom ADHD, druga część rodziców – zupełnie odwrotnie – prawie wszystkie zachowania włożyła do grupy zachowań niepożądanych, ale nie będących objawami nadpobudliwości.
Jeden z tatusiów zapytał „Pani Małgosiu, po co to mamy wiedzieć? Jaka to właściwie różnica?”
No właśnie. Czy powinno nam to sprawiać różnicę, czy dziecko się buntuje i dlatego jego zachowanie jest nieprawidłowe, czy chce zachowywać się dobrze, ale nie potrafi?
Przede wszystkim, chodzi o to, że znając przyczynę zachowania dziecka, różnie możesz zareagować. Kiedy będziesz wiedzieć, że zachowanie dziecka jest wynikiem objawu ADHD i zdasz sobie sprawę, że nie jest on winą dziecka, zastosujesz wybraną metodę pracy z dzieckiem.
Jest jeszcze jeden ważny powód, aby poznać tę różnicę. Wiedząc, które zachowania są objawami, możesz obronić swoje dziecko. Obronisz je przed niesprawiedliwą oceną innych ludzi, od których dziecko jest zależne. Zobacz przykład rozmowy tutaj.
Rośnij w siłę wiedzy na temat nadpobudliwości, aby pomóc swojemu dziecku.
Tata, który zadał pytanie uznał, że różnica jest ważna.
A jak Ty myślisz?
Tagi: Dziecko z ADHD, komunikacja z dzieckiem, leczenie ADHD, Moje metody na ADHD, Objawy ADHD, wychowanie, zachowanie